Hieronder vind je al het laatste nieuws over Boon Food Group.
Boon’s Markt: supermarkten met een unieke mix van vers en lokale roots
Sinds begin dit jaar heeft een aantal Coop supermarkten zich bij Boon Food Group aangesloten. Daar blijft het niet bij, als het aan commercieel directeur Willem Boon ligt. ‘’De twee supermarkformules, Boon’s Markt en Boon’s Dagmarkt staan als een huis en ook het label De Buurtsuper biedt kansen. Nieuwe ondernemers zijn altijd welkom voor een gesprek.’’
Willem Boon is de vijfde generatie die aan het roer van het familiebedrijf staat. Hij was nooit van plan om bij het familiebedrijf te gaan werken, maar het lot beschikte anders. “Ik had wel altijd veel plezier in voedsel. Als bijbaantje zijn slager, bakker en groenteboer allemaal langsgekomen.” Door toeval kwam hij zijn jongste oom (en collega-directeur) tegen op vakantie in Oostenrijk. Deze verleidde hem om toch een keer te komen praten. “Concreet was zijn vraag: wil je niet een professionele winkelpoot bouwen? In 2012 zijn we begonnen met het bouwen van de Boon’s Markt formule. Het is een supermarkt zoals wij het voor ogen zien, waar we zelf blij van worden.”
Proeven, ruiken en beleven
Gevraagd wat Boon’s Markt uniek maakt, is het antwoord: “Sowieso het vers plein. Dat is waar het gebeurt. Proeven, ruiken, beleven, de ambachtelijkheid. Het hart van de winkel klopt, waardoor de klant het een fijne plek vindt om te zijn.” Net zo belangrijk is de lokale binding. “Waar we enorm in geloven, zeker ook vanuit onze schaal, is dat de lokale ondernemer de ruimte moet krijgen om zijn lokale sausje over de winkel te leggen om de lokale dit te maken. We faciliteren het hart, de formule moet op zichzelf draaien, maar de eigenaar kan daarnaast lokaal aan de slag. Je bent onderdeel van de gemeenschap, dat moet je ook laten zien, met streekproducten van lokale leveranciers in het assortiment. Daarmee laat je zien dat je lokaal weet wat er speelt. Die vrijheid geven we vanuit het hoofdkantoor. Ik neem mijn petje af voor de ondernemer die elke dag zijn zaak perfect voor mekaar heeft. Het voelt als mijn kindje, maar ik doe het niet in mijn eentje.” De ombouw van bestaande MCD winkels naar Boon’s Markt heeft voor 40% omzetgroei gezorgd. “Gewoon door dingen anders te doen en ook vooral doordat we een keuze hebben gemaakt ‘wie wil je zijn?’ En dat pad hebben gevolgd. We zijn niet de goedkoopste, dus je moet echt de meerwaarde bieden. Het moet kloppen. Dat bewijst zich, dat je naar elkaar uitspreekt ‘dit is wie we zijn’.” Als voorbeeld gebruikt Willem Boon het vers plein. “Als je binnenkomt, moet het vers op je nek springen. Dat betekent ook dat je in meubels en goede verlichting moet investeren voor de totaalbeleving. Ook in een dorpswinkel willen mensen een zo groot mogelijk assortiment. Daar hebben we veel energie in gestoken, tot aan de uitlevering per individuele eenheid.”
Groeistrategie
Dit jaar is de formule opnieuw verder gegroeid, dankzij de komst van ondernemers die vanuit Coop verdergaan als Boon’s Markt. “Dat is een schouderklopje voor ons,” vindt Willem Boon. Hij ziet kansen om nog méér Coop ondernemers te laten aansluiten. “Het past in onze groeistrategie en komt voor ons op het goede moment. Boon’s Dagmarkt past heel mooi bij dit type vestigingen en met de komst van John Ufing als operationeel directeur hebben wij ons team op sterkte gebracht om deze groei verder in te richten’’.
Plezier hebben
Gevraagd naar het type ondernemer, antwoordt hij: “We vinden het belangrijk dat je bij elkaar past. We werken hard en veel, maar daar moeten we plezier in hebben. Dat vinden we belangrijk in dit huis. Daarvoor moet je elkaar over en weer goed begrijpen.” Nieuwe ondernemers krijgen veel ruimte voor eigen inbreng. Als voorbeeld noemt hij Boon’s Dagmarkt in Wolphaartsdijk. “De eigenaar heeft daar een ambachtelijke bakkerij aan vast. Zo zijn ze ooit begonnen. Het is mega onderscheidend. Het levert een sterke combinatie op, waarvan we zeggen ‘vooral doen!’.” Onder het Buurtsuper-label is sinds kort eenzelfde combinatie in Kampen geopend, waarbij de onderneemster haar ambachtelijke bakkerij in de naastgelegen voormalige Coop-winkel heeft voorgezet.
Korte lijnen
Willem Boon besluit: “Uiteindelijk zijn we een plat bedrijf, dat blijkt uit onze korte lijnen We kennen alle ondernemers. Omgekeerd is dat ook zo. Voor ons is het een wens om die openheid, toegankelijkheid en platheid te behouden. Dat vinden we zelf plezierig. Andersom is het ook fijn als mensen zich zo opstellen. Dat is ook wat het zo leuk maakt. Dat je met elkaar aan het bouwen bent. Dat geeft een leuke energie. We groeien graag met mensen die vanuit het ondernemerschap naar de materie kijken. Mensen die zelf nadenken, met het belang van de klant in het hoofd. We zijn niet de grootste en hoeven dat ook niet te worden. Duurzame groei en continuïteit vinden we belangrijker.” Willem Boon ziet genoeg ruimte voor de formule. “Mijn vader heeft dat ooit mooi gezegd. “Hoe groter de grote spelers, hoe groter de tussenruimte. En daar passen wij met onze formule precies tussenin.”
Boon Food Group: Een familiebedrijf met een rijke historie en een heldere toekomstvisie
Boon Food Group, gevestigd in Dordrecht, is een familiebedrijf met meer dan 136 jaar geschiedenis. Wat begon als een klein snoepwinkeltje, is nu een dynamisch levensmiddelenbedrijf met meer dan 2500 medewerkers. De vierde en vijfde generatie van de Boon familie staat aan het roer. Het bedrijf exploiteert de supermarktketens Boon’s Markt, Boons Dagmarkt en biedt via Zorgboodschap voedingsmiddelenoplossingen voor de zorgsector. Daarnaast heeft Boon Food Group een sterke exporttak met NLfood en BFG Trading, gespecialiseerd in de export van Nederlandse en Europese non-food en voedselproducten. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn belangrijke pijlers van het bedrijf. Als lid van Superunie profiteert Boon Food Group van scherpe prijsafspraken en biedt het een breed assortiment dagelijkse producten. Met een duidelijke missie om voedsel in elke vorm en op elk moment te leveren, blijft de familie Boon trouw aan hun roots en de wensen van hun klanten.
geplaatst op 11-12-2024
PLUS en Boon Food Group hebben overeenstemming bereikt over mogelijke aansluiting van een groep Coop ondernemers bij Boon
Utrecht, 6 december 2024 – PLUS en Boon Food Group hebben afspraken gemaakt over een mogelijke aansluiting van een groep Coop ondernemers naar Boon in de eerste helft van 2025.
In juni van dit jaar maakte PLUS bekend de fusie tussen PLUS en Coop versneld af te ronden. Onderdeel hiervan is de ambitie Coop ondernemers met relatief kleinere winkels onder te brengen bij een organisatie die hen een rendabele toekomst biedt.
PLUS en Boon hebben hierover afspraken gemaakt en daar heeft inmiddels een gezamenlijke bespreking met de betreffende ondernemers over plaatsgevonden. Daarmee zijn de beide bedrijven in een vergevorderd stadium om te komen tot continuïteit voor deze groep Coop ondernemers. Dit geeft de kaders voor de individuele Coop ondernemers om in de komende weken tot een overeenkomst met Boon Food Group te komen.
Dit kan met de verschillende Boon formule formats. Daarnaast mag Boon binnen de kaders van de raamovereenkomst, gedurende een overgangsperiode, met haar eigen formule invulling onder licentie gebruikmaken van de Coop merknaam. Er is hier dus geen sprake van een overname van de Coop formule.
Het streven is nog steeds om de huidige Coop winkelformule medio 2025 uit te faseren. Over individuele winkels en ondernemers doen wij geen nadere uitspraken.
geplaatst op 06-12-2024
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Albron en Boon Food Group kondigen vandaag een strategische samenwerking aan voor de exploitatie van het nieuwe supermarktconcept van Albron in Center Parcs-parken in Nederland en België. Door deze krachtenbundeling zullen de supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf. Deze samenwerking betekent een versterking van het aanbod, waarbij gemak, duurzaamheid en verse en regionale specialiteiten centraal staan.
Met deze nieuwe stap speelt Albron, de gevestigde horeca- en retailpartner van Center Parcs, in op de veranderende wensen van vakantiegangers. “We weten dat gasten tijdens hun verblijf een andere eetbehoefte hebben dan thuis. Het gaat veel meer om lekker eten, samen genieten en tijd besparen,” aldus Jan Willem Hilbron, Algemeen Directeur van Albron. “Door met Boon Food Group samen te werken, kunnen we een flexibel en gastgericht aanbod neerzetten dat inspeelt op deze behoeften. We maken het hiermee nóg makkelijker voor gasten om van hun vakantie te genieten, zonder concessies aan kwaliteit.”
Boon Food Group, een familiebedrijf met meer dan een eeuw ervaring in de levensmiddelensector, brengt haar expertise in bij het herontwerp van het supermarktassortiment. “Deze samenwerking met Albron sluit goed aan bij onze strategische koers om verbinding met de recreatiesector te intensiveren,” zegt Arij Boon, CEO van Boon Food Group. “Wij willen vakantiegangers de kwaliteit en het gemak bieden die passen bij hun vakantiebeleving en hun verblijf bij Center Parcs onvergetelijk maken.”
Gasten kunnen straks rekenen op een uitgebreid versassortiment, met veel gemakkelijke maaltijden en producten van premiumkwaliteit. Daarbij wordt met de lancering van een nieuwe webshop het gemak nog verder vergroot: gasten kunnen hun boodschappen vooraf bestellen, zodat bij aankomst bijvoorbeeld hun favoriete drankjes al koud in de koelkast staan. Zo kunnen zij optimaal genieten zonder veel tijd in de supermarkt of keuken door te brengen.
Over Albron en Boon Food Group
Albron is sinds 2010 verantwoordelijk voor de horeca- en retailconcepten bij tien Center Parcs-parken in Nederland en België. Met de verlenging van haar contract tot 2035 zet Albron een ambitieuze koers in voor vernieuwing en kwaliteit. De komende jaren investeert Albron in totaal €39 miljoen om de winkelervaring en de horeca in de parken naar een hoger niveau te tillen.
Boon Food Group is een familiebedrijf met een rijke historie en een heldere toekomstvisie. Boon exploiteert de supermarktketen Boon’s Markt en biedt via Zorgboodschap een totaaloplossing voor de zorg met maatwerk en ontzorging op het gebied van eten en drinken. Via het groothandelskanaal levert Boon aan een divers klantenportfolio met online spelers, etnische winkels, grenshandel en zelfstandige ondernemers. Daarnaast heeft Boon Food Group een sterke export- en tradingtak met NLfood en BFG Trading. Als lid van Superunie profiteert Boon Food Group van scherpe prijsafspraken en biedt het een breed assortiment dagelijkse producten.
De samenwerking tussen Albron en Boon Food Group is een belangrijke stap in de vernieuwing van het foodconcept The Food Market bij Center Parcs en belooft gasten een nog betere beleving van gemak, kwaliteit en lokaal aanbod tijdens hun vakantie.
geplaatst op 12-11-2024
Boon’s Markt Uddel verhuist naar tijdelijke locatie, nieuwbouw op huidige locatie.
Boon’s Markt Uddel verhuist met ingang van donderdag 7 november naar een tijdelijke locatie aan de Elspeterweg in Uddel. In deze ruim 750m2 grote locatie zal men een aantal maanden de supermarkt voortzetten. Op de locatie aan de Harderwijkerweg waar de familie Schouten al jaren de supermarkt met bakkerij exploiteert zal men beginnen met de bouw van een ruim 1000m2 grote supermarkt waarvan de opening in de tweede helft van 2025 is voorzien. In de nieuwe supermarkt zal ook weer de ambachtelijke bakkerij prominent aanwezig zijn. De familie Schouten; ”Wij zijn blij dat alle procedures achter de rug zijn en kunnen ons nu focussen op de toekomst. Een prachtig pand met volop parkeerruimte, we zijn er lang mee bezig geweest en nu gaat het echt gerealiseerd worden”. De bakkerij producten blijven ook grotendeels verkrijgbaar in de tijdelijke locatie. “ Gelukkig is er ruimte bij een collega bakker waar de producten gebakken kunnen worden” aldus Wim Schouten.
Rudi van Eersel, AGF-categorymanager Boon Food Group
“Boon’s Markt wil de meest lokale supermarkt zijn”
Boon Food Group slaagt erin om zelfs in de kleinste winkels een
uitgebalanceerd AGF-assortiment aan te bieden. Het AGF-team
verzorgt niet alleen het assortiment voor de formules zoals Boon’s
Markt en MCD, maar bedient daarnaast diverse kanalen binnen Boon
Food Group vanuit het distributiecentrum in Dordrecht. “Destijds
hebben we besloten dat de consument altijd prioriteit heeft.
Ongeacht de omstandigheden moeten we bereid zijn te investeren
in alles wat nodig is om de klanttevredenheid te waarborgen. Onze
organisatorische capaciteiten stellen ons in staat om zowel flexibel
als efficiënt te opereren, waardoor we de versheid en kwaliteit van
de producten in al onze kanalen kunnen garanderen,” vertelt AGF category manager Rudi van Eersel.
Binnen Boon Food Group vallen meer dan 60 supermarkten waaronder Boon’s Markt en MCD. In de komende jaren is het plan om alle MCD-supermarkten om te bouwen tot Boon’s Markt, in lijn met de ambitie om de meest lokale supermarkt te zijn. Boon’s en MCD-winkels bevinden zich voornamelijk buiten de Randstad. Het koopgedrag varieert sterk per locatie. Daarom is het AGF- assortiment zeer breed en gevarieerd, en kan elke winkel sommige artikelen op CE-niveau bestellen. Dit is vooral handig voor kleinere winkels, omdat zij zo een divers aanbod kunnen presenteren zonder grote voorraden te hoeven aanhouden. “Door producten per stuk te leveren, kunnen zelfs de kleinste winkels een breed assortiment aanbieden,” legt Rudi uit. “Een buurtwinkel kan bijvoorbeeld ananas in het assortiment houden en een breder assortiment aardappelproducten aanbieden, zoals schijfjes, blokjes en gekruide krieltjes. Dit zorgt niet alleen voor een mooiere presentatie, maar helpt ook om de voorraad vers te houden en een breed scala aan producten aan te bieden.” Naast regulier assortiment is het bio-AGF assortiment de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid. “In vergelijking met tien jaar geleden, is de situatie sterk verbeterd.
Het biologische assortiment was toen beperkt tot enkele basisproducten zoals rode kool, winterpeen en aardappelen. Nu hebben we een veel diverser aanbod aan biologische producten en bieden actief biologische alternatieven aan naast onze bestverkopende reguliere producten. Helaas merken we dat de prijs soms een obstakel vormt voor consumenten, maar we blijven proberen om manieren te vinden om meer biologische producten te verkopen.” Een van de dingen die Boon uitprobeert is een test met sperziebonen. “We willen zien hoe consumenten reageren als we naast de conventionele bonen ook biologische bonen aanbieden, door deze keuzemogelijkheid aan te bieden in de vorm van voorverpakte biologische bonen. Het gemak van het kunnen pakken van een voorverpakt product kan consumenten overtuigen om voor de biologische variant te kiezen, zonder dat ze zelf bonen hoeven af te wegen. Op deze manier hopen we bij te dragen aan een grotere acceptatie en verkoop van biologische
producten.”
PREMIUM
Premiumkwaliteit is belangrijk voor klanten. Binnen Boon zien ze dat de trend van thuis eten sterk is gegroeid, vooral in de weekenden. Consumenten zijn bereid om meer geld te besteden aan hoogwaardige ingrediënten voor een zelfbereide maaltijd. Daarnaast is er een groeiend bewustzijn van gezondheid en welzijn, waarbij consumenten streven naar gezonde en voedzame maaltijden. “Dit heeft geleid tot een grotere vraag naar kwaliteitsproducten voor thuisgebruik, waaronder premium vlees en verse groenten,” vertelt Rudi. Het volgen van de seizoenen in AGF zijn belangrijk voor Boon om zich te onderscheiden op dit gebied. Waar mogelijk leggen ze een directe koppeling met telers. Rudi: “De mooiste periode is wanneer je kunt overschakelen naar Hollands product en dat kunt laten zien in de folder. Je kunt daar richting consument nog beter het verhaal achter het product vertellen. Ook voor telers heeft dit voordelen. Door onze flexibiliteit kunnen we eventuele pieken in de teelt makkelijker opvangen en vertalen in promoties voor de consument.”
PROMOTIES
Boon heeft wekelijks verschillende AGF-promoties die zorgvuldig beheerd moeten worden. “Het is voor ons essentieel dat de consument nooit voor niets naar de winkel komt,” legt Rudi uit. “Het kan niet zo zijn dat we een aardbeienactie hebben en er geen aardbeien beschikbaar zijn. We doen er alles aan om aan de verwachtingen te voldoen. Soms nemen we hiervoor ongebruikelijke maatregelen, zoals het naleveren van producten zodra ze dreigen uit te verkopen. Gelukkig beschikken we tegenwoordig over uitstekende systemen voor bestellen en voorraadbeheer, wat ons hierbij helpt. Maar we blijven ernaar streven om aan de behoeften van de consument te voldoen, zelfs als dat betekent dat we tot aan hun keukenkastje gaan. Voor ons moet alles kloppen, van begin tot eind, tot het moment dat het op hun bord ligt.”
PANKLAAR
De factor tijd speelt een rol bij het samenstellen van het assortiment, dat speelt niet alleen bij de keuze om producten al dan niet voorverpakt of los aan te bieden. Voor wie op zoek is naar gemak en snelheid, bieden panklare en convenienceopties uitkomst. Verspakketten zijn hierin een nieuwe trend waarbij Boon ook inspeelt op de nieuwste ontwikkeling door het aanbieden van gekoelde gesneden verspakketten. Panklaar is een belangrijke categorie daarbij wordt nauw samengewerkt met leverancier Heemskerk Fresh & Easy. Rudi: “Bij Heemskerk krijgen we de gelegenheid om schappenplannen ter plekke te bouwen. We nemen de tijd om deze zorgvuldig op te bouwen, zodat alles netjes en overzichtelijk is. Onze winkels zijn niet overal hetzelfde. Elke locatie heeft zijn eigen kenmerken en uitdagingen, zoals verschillende afmetingen en indelingen. Daarom streven we ernaar om voor elke locatie een passend plan te maken, zodat de winkel optimaal benut kan worden en de consument een prettige winkelervaring heeft. Dit geeft ons een goed gevoel, omdat we direct betrokken zijn bij het proces en alle plannen voor iedereen duidelijk zijn.”
PRESENTEREN
Die aandacht is er ook voor de ongekoelde presentaties. Hierbij is de vertaling van schappenplan naar de werkelijke presentatie in de winkel een cruciale stap. Ook die begeleiden ze vanuit het hoofdkantoor. Rudi: “We kunnen nóg zo ons best doen aan de achterkant, het zijn de goede collega’s op de winkelvloer die het doen. We investeren fors in opleiding. Twee keer per jaar is er een uitgebreide training voor de AGF-chefs waarbij we ook altijd proberen een van onze telers te bezoeken. Voor winkelpersoneel hebben we samen met SVO een cursus opgezet. En natuurlijk hebben we iemand op de weg die regelmatig winkels bezoekt en helpt om het beste uit de AGF-afdelingen te halen.” Het AGF-team van Boon Food Group wil de aangesloten winkeliers zo goed mogelijk ontzorgen. “Wij zorgen ervoor dat het hele plaatje klopt, zodat de winkeliers zich kunnen concentreren op het bedienen van de consument,” besluit Rudi. (ML)