Rudi van Eersel, AGF-categorymanager Boon Food Group

Boon’s Markt wil de meest lokale supermarkt zijn”

Boon Food Group slaagt erin om zelfs in de kleinste winkels een
uitgebalanceerd AGF-assortiment aan te bieden. Het AGF-team
verzorgt niet alleen het assortiment voor de formules zoals Boon’s
Markt en MCD, maar bedient daarnaast diverse kanalen binnen Boon
Food Group vanuit het distributiecentrum in Dordrecht. “Destijds
hebben we besloten dat de consument altijd prioriteit heeft.
Ongeacht de omstandigheden moeten we bereid zijn te investeren
in alles wat nodig is om de klanttevredenheid te waarborgen. Onze
organisatorische capaciteiten stellen ons in staat om zowel flexibel
als efficiënt te opereren, waardoor we de versheid en kwaliteit van
de producten in al onze kanalen kunnen garanderen,” vertelt AGF category manager Rudi van Eersel.

Binnen Boon Food Group vallen meer dan 60 supermarkten waaronder Boon’s Markt en MCD. In de komende jaren is het plan om alle MCD-supermarkten om te bouwen tot Boon’s Markt, in lijn met de ambitie om de meest lokale supermarkt te zijn. Boon’s en MCD-winkels bevinden zich voornamelijk buiten de Randstad. Het koopgedrag varieert sterk per locatie. Daarom is het AGF- assortiment zeer breed en gevarieerd, en kan elke winkel sommige artikelen op CE-niveau bestellen. Dit is vooral handig voor kleinere winkels, omdat zij zo een divers aanbod kunnen presenteren zonder grote voorraden te hoeven aanhouden. “Door producten per stuk te leveren, kunnen zelfs de kleinste winkels een breed assortiment aanbieden,” legt Rudi uit. “Een buurtwinkel kan bijvoorbeeld ananas in het assortiment houden en een breder assortiment aardappelproducten aanbieden, zoals schijfjes, blokjes en gekruide krieltjes. Dit zorgt niet alleen voor een mooiere presentatie, maar helpt ook om de voorraad vers te houden en een breed scala aan producten aan te bieden.” Naast regulier assortiment is het bio-AGF assortiment de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid. “In vergelijking met tien jaar geleden, is de situatie sterk verbeterd.

Het biologische assortiment was toen beperkt tot enkele basisproducten zoals rode kool, winterpeen en aardappelen. Nu hebben we een veel diverser aanbod aan biologische producten en bieden actief biologische alternatieven aan naast onze bestverkopende reguliere producten. Helaas merken we dat de prijs soms een obstakel vormt voor consumenten, maar we blijven proberen om manieren te vinden om meer biologische producten te verkopen.” Een van de dingen die Boon uitprobeert is een test met sperziebonen. “We willen zien hoe consumenten reageren als we naast de conventionele bonen ook biologische bonen aanbieden, door deze keuzemogelijkheid aan te bieden in de vorm van voorverpakte biologische bonen. Het gemak van het kunnen pakken van een voorverpakt product kan consumenten overtuigen om voor de biologische variant te kiezen, zonder dat ze zelf bonen hoeven af te wegen. Op deze manier hopen we bij te dragen aan een grotere acceptatie en verkoop van biologische
producten.”


PREMIUM
Premiumkwaliteit is belangrijk voor klanten. Binnen Boon zien ze dat de trend van thuis eten sterk is gegroeid, vooral in de weekenden. Consumenten zijn bereid om meer geld te besteden aan hoogwaardige ingrediënten voor een zelfbereide maaltijd. Daarnaast is er een groeiend bewustzijn van gezondheid en welzijn, waarbij consumenten streven naar gezonde en voedzame maaltijden. “Dit heeft geleid tot een grotere vraag naar kwaliteitsproducten voor thuisgebruik, waaronder premium vlees en verse groenten,” vertelt Rudi. Het volgen van de seizoenen in AGF zijn belangrijk voor Boon om zich te onderscheiden op dit gebied. Waar mogelijk leggen ze een directe koppeling met telers. Rudi: “De mooiste periode is wanneer je kunt overschakelen naar Hollands product en dat kunt laten zien in de folder. Je kunt daar richting consument nog beter het verhaal achter het product vertellen. Ook voor telers heeft dit voordelen. Door onze flexibiliteit kunnen we eventuele pieken in de teelt makkelijker opvangen en vertalen in promoties voor de consument.”


PROMOTIES
Boon heeft wekelijks verschillende AGF-promoties die zorgvuldig beheerd moeten worden. “Het is voor ons essentieel dat de consument nooit voor niets naar de winkel komt,” legt Rudi uit. “Het kan niet zo zijn dat we een aardbeienactie hebben en er geen aardbeien beschikbaar zijn. We doen er alles aan om aan de verwachtingen te voldoen. Soms nemen we hiervoor ongebruikelijke maatregelen, zoals het naleveren van producten zodra ze dreigen uit te verkopen. Gelukkig beschikken we tegenwoordig over uitstekende systemen voor bestellen en voorraadbeheer, wat ons hierbij helpt. Maar we blijven ernaar streven om aan de behoeften van de consument te voldoen, zelfs als dat betekent dat we tot aan hun keukenkastje gaan. Voor ons moet alles kloppen, van begin tot eind, tot het moment dat het op hun bord ligt.”

PANKLAAR
De factor tijd speelt een rol bij het samenstellen van het assortiment, dat speelt niet alleen bij de keuze om producten al dan niet voorverpakt of los aan te bieden. Voor wie op zoek is naar gemak en snelheid, bieden panklare en convenienceopties uitkomst. Verspakketten zijn hierin een nieuwe trend waarbij Boon ook inspeelt op de nieuwste ontwikkeling door het aanbieden van gekoelde gesneden verspakketten. Panklaar is een belangrijke categorie daarbij wordt nauw samengewerkt met leverancier Heemskerk Fresh & Easy. Rudi: “Bij Heemskerk krijgen we de gelegenheid om schappenplannen ter plekke te bouwen. We nemen de tijd om deze zorgvuldig op te bouwen, zodat alles netjes en overzichtelijk is. Onze winkels zijn niet overal hetzelfde. Elke locatie heeft zijn eigen kenmerken en uitdagingen, zoals verschillende afmetingen en indelingen. Daarom streven we ernaar om voor elke locatie een passend plan te maken, zodat de winkel optimaal benut kan worden en de consument een prettige winkelervaring heeft. Dit geeft ons een goed gevoel, omdat we direct betrokken zijn bij het proces en alle plannen voor iedereen duidelijk zijn.”

PRESENTEREN
Die aandacht is er ook voor de ongekoelde presentaties. Hierbij is de vertaling van schappenplan naar de werkelijke presentatie in de winkel een cruciale stap. Ook die begeleiden ze vanuit het hoofdkantoor. Rudi: “We kunnen nóg zo ons best doen aan de achterkant, het zijn de goede collega’s op de winkelvloer die het doen. We investeren fors in opleiding. Twee keer per jaar is er een uitgebreide training voor de AGF-chefs waarbij we ook altijd proberen een van onze telers te bezoeken. Voor winkelpersoneel hebben we samen met SVO een cursus opgezet. En natuurlijk hebben we iemand op de weg die regelmatig winkels bezoekt en helpt om het beste uit de AGF-afdelingen te halen.” Het AGF-team van Boon Food Group wil de aangesloten winkeliers zo goed mogelijk ontzorgen. “Wij zorgen ervoor dat het hele plaatje klopt, zodat de winkeliers zich kunnen concentreren op het bedienen van de consument,” besluit Rudi. (ML) 